Marketing rekomendacji w branży spożywczej

Nim dojdzie do zakupu, wiele osób szuka opinii na temat produktu czy też usługi. Za swój cel obierają zazwyczaj znajomych oraz Internet. Komu jak komu, ale znajomym ufa się najbardziej. A jeśli nie im to ludziom z sieci. Zdarza się, że gros osób jest w stanie szczegółowo przewertować fora internetowe i sociale, by ‘prześwietlić’ markę. Dopiero, gdy uzyska pełnowartościowy materiał ‘detektywistyczny’, decyduje o zakupie. To pokazuje jak ważną rolę w budowaniu strategii marketingowej odgrywa rekomendacja.

Siła rekomendacji

Siła opinii produktowych opiera się na autentyczności. Po drugiej stronie zawsze stoi człowiek. Z ‘prawdziwą osobą’ można wejść w dyskusję. Można dopytać, poprosić o doprecyzowanie. Dlatego wartość rekomendacji jest zdecydowanie większa niż prezentacji ofertowej przedstawianej przez producenta. Opowiadać i snuć idealne historie można na różne sposoby. Ale tak naprawdę najbardziej wiarygodne jest to, co można zweryfikować. W jaki więc sposób wykorzystać rekomendację w marketingu? W Internecie w istocie można już niemalże wszystko. To prawdziwa studnia bez dna, jeśli chodzi o narzędzia promocyjne. Nie dziwi więc fakt, że marketerzy wypracowali metodę na dzielenie się opiniami w sieci.

Czym jest marketing rekomendacji?

Marketing rekomendacji to cykl działań marki, mających na celu zmotywowanie klientów do dzielenia się opiniami na jej temat. Firma stara się opracować strategię opierającą się na zachęcaniu swoich konsumentów do dzielenia się wnioskami. Im jest ich więcej, tym większa szansa na wzrost zainteresowania, a w efekcie wysoką sprzedaż. To w dużym skrócie robienie ‘szumu wokół marki’. Słowo ‘szum’ ma w tym ujęciu szczególne znaczenie. Przywołuje jedno z ważniejszych narzędzi promocyjnych, czyli popularne ‘szeptanki’. Wokół tej formy reklamy krąży w sieci wiele legend. Jednak prawda jest taka, że jeśli firma prowadzi WoMM systematycznie i rzetelnie, jego skuteczność może zaskakiwać. W tym miejscu należy jednak wskazać znaczące różnice między marketingiem szeptanym, a rekomendacji. Pierwszy realizowany jest zazwyczaj przez no name’ów, czyli pracowników agencji wykonującej zlecenie. W drugim przypadku autorami treści są osoby, które miały do czynienia z produktem. Mają więc autentyczną podstawę do zbudowania swojej opinii na jego temat.

Influencer Marketing

Szczególną rolę w kampaniach rekomendacji odgrywają influencerzy. To aktualnie jedna z bardziej rozchwytywanych grup społecznych w social mediach. W środowisku marketingowym traktuje się ich działania jako wpływowe ze sprzedażowego punktu widzenia. Współpraca z nimi opiera się na testowaniu, a następnie dzieleniu się opinią w sieci. Należy zaznaczyć, że istotą takich wpisów jest naturalność i spontaniczność. Nie mogą być nachalne. Trudno wówczas mówić o wiarygodności. Konsumenci są w tej chwili bardzo wyczuleni na inwazyjne reklamy. Zwłaszcza na te, które nieudolnie próbują udawać, że są autentyczne. Dlatego też wybór influencerów nie powinien być przypadkowy. Głównym kryterium poszukiwań powinna być przede wszystkim spójność tematyczna. Bezmyślna próba dopasowania dwóch stron, prędzej czy później spotka się z negatywnym odbiorem.

Marketing rekomendacji z branży spożywczej

Branża spożywcza jest jedną z trudniejszych, jeśli chodzi o planowanie strategii marketingowej. Tutaj należy zachować szczególną ostrożność podczas każdej realizowani kampanii. I choć bardzo szybko można wygenerować wysokie zasięgi, to jednak równie szybko można spotkać się z negatywnym odbiorem. Konsumenci nie dają się nabrać na proste chwyty marketingowe. Nie przebierają w środkach. Dlatego decydując się na współpracę z influencerem czy blogerem, warto uprzednio precyzyjnie prześledzić jego profil. Niespójność tematyczna czy też wyraźnie zaznaczony polityczno-religijny światopogląd, mogą zaszkodzić marce. Zdecydowanie lepiej postawić na bogate w emocje, sentymentalne profile, które wywołują ciepłe skojarzenia. Branża spożywcza lubi tego typu wartości. Dotyczy bowiem ludzi, powinna więc i na nich się koncentrować.

Oczywiście marketing rekomendacji to nie są wyłącznie opłacone opinie. Wiele firm stara się nakłonić swoich konsumentów do dzielenia się recenzjami z własnej woli. Generyczne opinie pojawiają się bardzo często na stronach firm pod opisami produktów czy też poprzez e-mailing. Niemniej jest ich zdecydowanie mniej niż rekomendacji sponsorowanych.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Related Posts

Marketing szeptany a zwiększenie odwiedzin na stronie www?

Marketing szeptany, czyli inaczej marketing poleceń za pomogą działań w odpowiednich miejscach w Internecie pozytywnieRead More

Szeptanie. Najlepszy sposób na rozmowę z klientem

 „Szeptanka” –słowo, które robi ostatnio karierę w marketingu internetowym. Dlaczego marketing szeptany stał się ostatnioRead More

Marketing szeptany, a obsługa klienta kancelarii prawnej

Niegdyś reklama była jedynym sposobem pozyskiwania nowych klientów i informowania o swoich usługach i promocjach.Read More

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *