
Promocja leków OTC – na co uważać?
Leki bez recepty, tak jak i suplementy diety od dłuższego czasu brylują wśród reklam w telewizji i radiu. Ich producenci wydają niemało ze swych budżetów, aby być krok przed konkurencją. A konkurencja nie zasypia gruszek w popiele. Dodatkowo, możliwość reklamowania owych produktów jest ograniczona prawem. Na co więc, trzeba uważać?
Czym są leki OTC?
OTC (ang. over-the-counter) to międzynarodowe oznaczenie leków sprzedawanych bez przepisanej recepty. Wszystko zależy od statusu danego leku, a ten może przez lata się zmieniać. W każdym razie rynek reklamowy tych produktów w Polsce jest ogromny. Rocznie wydaje się na telewizyjne i radiowe reklamy w tym zakresie kilka miliardów złotych. Razem z suplementami diety Polacy wydają rocznie kilkanaście miliardów złotych na leki bez recepty. Prym wiodą tu leki przeciwbólowe. Można się więc zastanawiać: skoro jest popyt i podaż, to w czym problem?
Uregulowania prawne
Liczba reklamowanych leków rośnie z roku na rok. Ilość informacji w nich zawartych, które odbieramy w środkach masowego przekazu jest tak duża, że często może dochodzić do pewnych przekłamań. Dlatego od wielu lat trwa przepychanka ustawodawców i organizacji obywatelskich z lobby farmaceutycznym. Kilkukrotnie próbowano uchwalić całkowity zakaz prawny reklamy leków OTC. Na chwilę obecną wg strony Ministerstwa Zdrowia reklama leków powinna: zawierać charakterystykę produktu leczniczego, obiektywnie prezentować dany lek. Nie powinna wykorzystywać wizerunku znanych osób czy lekarzy, nie powinna być skierowana do dzieci itd. W ogóle nie można reklamować leków na receptę.
Na co uważać?
Reklamowanie leków OTC ostatecznie pozostało legalne, gdyż ewentualny zakaz byłby sprzeczny z prawem Unii Europejskiej. Trzeba w nich jednak przestrzegać wielu reguł. Przede wszystkim informacje zawarte w tych reklamach muszą być ściśle związane z faktami. Muszą one być dużo ostrożniejsze niż reklamy suplementów diety. W razie nadużyć Główny Inspektorat Farmaceutyczny może wycofać konkretną reklamę z emisji. Dlatego też, trzeba być bardzo ostrożnym z górnolotnymi hasłami, podawać obiektywne informacje, a na koniec oczywiście zamieścić formułę: „Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu”.
Related Posts

W jaki sposób zatrzymać obecnych klientów i budować lojalność?
Click to rate this post! [Total: 0 Average: 0]W jaki sposób zatrzymać obecnych klientów iRead More

Wady marketingu szeptanego
Click to rate this post! [Total: 0 Average: 0]Jakie są zalety i wady marketingu szeptanego?Read More

Jak pozyskiwać pozytywne opinie?
Człowiek jest istotą społeczną, co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Jesteśmy częścią większej grupy,Read More
Nie dziwi mnie, że w Polsce tak ważny jest marketing leków. Tu się sprzedaje wiele razy więcej marek farmaceutycznych niż np w UK gdzie mieszkałem.