
Social media, czyli co?
Media społecznościowe od prawie dwóch dekad wpływają coraz bardziej na nasze życie. Można zaryzykować tezę, że w ostatnich latach stały się bardzo ważną częścią współczesnej rzeczywistości. Czym tak naprawdę są social media?
Definicja zjawiska
Za media społecznościowe przyjmuje się ogół aplikacji i technologii, które służą do porozumiewania się użytkowników sieci. Ich ważną cechą jest interaktywność i duży wybór opcji działania. Opcje te wykraczają daleko tylko poza możliwość porozumiewania się. Pozwalają działać na wielu płaszczyznach, np. biznesowych.
Jak to się zaczęło?
Pierwszy program do wymiany informacji między użytkownikami komputerów stworzono już w 1978r. Nosił on nazwę CBBS. Jednak dopiero rozwój Internetu sprawił, że powstały pierwsze serwisy społecznościowe. Działo się to na przełomie XX i XXI wieku, a za przykłady mogą posłużyć: SixDegress, Blogger i Friendster. Dodatkowo, pod koniec lat 90, pierwsi użytkownicy sieci korzystali namiętnie z pierwszych aplikacji do bezpośrednich rozmów. Popularność zdobyły zwłaszcza IRC i ICQ.
Współcześni hegemoni
Kilka lat później narodziły się współczesne imperia społecznościowe. W okresie 2003-2006 powstały LinkedIn, Facebook i mikroblogTwitter. W 2010 powstał społecznościowy serwis hostingu zdjęć, czyli Instagram. Równocześnie, wraz z rozwojem nowych technologii zaczęły rodzić się kolejne zjawiska, takie jak gry społecznościowe, fora czy portale do publikacji filmów. Najlepszym przykładem jest tutaj YouTube.
Fenomen social mediów
Wszystkie wymienione wyżej nazwy są świetnym przykładem rozwoju zjawiska social mediów. Stopniowo, wraz z rozwojem nowego sprzętu (laptopy, notebooki czy smartfony) media te zaczęły wypierać na plan dalszy tradycyjne środki. Gazety, radio czy nawet telewizja straciły na znaczeniu, zwłaszcza dla młodszego pokolenia. Ludzie ci, nazywani cyfrową generacją nie wyobrażają sobie już życia bez Internetu i smartfonów. Media społecznościowe już dawno przestały służyć tylko do rozrywki i porozumiewania się. Biznes i marketing internetowy wiążą się ściśle z serwisami takimi jak LinkedIn, Facebook czy Youtube. Gwiazdy tych serwisów są często popularniejsi od gwiazd telewizji.
Ciemna strona zjawiska
Podczas gdy sukces social mediów jest gigantyczny, nie można zapominać o ich negatywnym wpływie na nasze życie. Młode pokolenie, z nosami utkwionymi w smartfonach, uzależniło się od lajków i komentarzy znajomych. W skrajnych wypadkach prowadzi to nawet do samobójstw. Innym przykładem są wszechobecne kampanie dezinformacyjne. Nieuczciwe działania pomogły już nie raz wygrać wybory konkretnym siłom politycznym w wielu krajach.
Related Posts

Regularność publikacji w social mediach – klucz do sukcesu
Click to rate this post! [Total: 0 Average: 0]W dynamicznym świecie cyfrowym, w którym konkurencjaRead More

Jak prowadzić profil biznesowy na Instagramie?
Mimo ciągłego rozwoju marketingu internetowego dalej duża grupa osób nie wierzy w to, że InstagramRead More

Jak prowadzić profil firmy na LinkedIn?
Media Społecznościowe to prawdziwy ‘złoty środek przekazu’. Z godziny na godzinę do grona ich użytkownikówRead More